Nie pamiętasz hasła? To nie jest problem. Wpisz poniżej swój adres poczty elektronicznej podany podczas rejestracji i wybierz przycisk „Wyślij”. Otrzymasz specjalny kod umożliwiający zalogowanie się i dokonanie zmiany hasła.
Sprawdź za kilka chwil swoją skrzynkę pocztową. Gdy otrzymasz wiadomość z kodem weryfikującym, skopiuj go i podaj podczas logowania, a następnie dokonaj zmiany hasła.

Rozdania dnia

sobota, marzec 09, 2019 Jacek Klimczak Rozdania Dnia 90

Witam. Dziś proste rozdanie z którym nie powinno być żadnych kłopotów.

Ponieważ na moim stole Partner nie trzymając się zasad doprowadził do przewyższenia licytacji i na dodatek upierał się że ma rację, postanowiłem przeglądnąć licytację na wszystkich stołach.

I tu niespodzianka - klubowicze NIE STOSUJĄ SIĘ DO ZAPISÓW systemowych i nie przestrzegają podstawowych zasad.

Jednym z najczęstszych błędów jest bezpośrednie zalicytowanie końcówki po OTWARCIU starszym kolorem z siłą 12-15 PC z fitem. Tak można było licytować 50 lat temu gdy brydż a w tym i Wspólny Język był w powijakach. Od tego czasu agresywność licytacji bardzo wzrosła i taką licytację przeznacza się do zablokowania Przeciwników z siłą 5-8 PC z bardzo długim fitem. Nazywa się to BLOKINWIT i wcale nie musimy przegrać tak zalicytowanej układowej końcówki a na pewno napsujemy krwi przeciwnikom.

W tym rozdaniu gracz S mając 12 PC i piękny cztero- kartowy fit z dwoma honorami nie ma powodu do pośpiechu i w przypadku gdyby otwierający był silny np.15-17 PC szlemik jest prawdopodobny. Również gdyby miał fit kierowy to przy uzgodnieniu dwóch kolorów z mniejszą nawet siłą szlemik też jest szansowny. Blokowanie zatem Partnera przez skok do końcówki jest brydżową MAKABRĄ. Niestety aż  kilkunastu naszych niedouczonych klubowiczów tak właśnie postąpiło.

Kilku otwierających (w tym na moim stole) po PRAWIDŁOWEJ ODPOWIEDZI  2♥ zgłaszało drugi kolor na wysokości trzech. To zła praktyka jeśli jesteśmy słabi czyli mamy 11-13(14) PC. Taka akcja to pokazanie SIŁY a więc 14-17 PC i wystarczy do tego czwórka.

Mając MINIMUM musimy powstrzymać się od zgłoszenia drugiego longera w drugim okrążeniu (kusi piękna piątka ale zasady to zasady). Musimy zgłosić tzw. negatywne powtórzenie koloru otwarcia z powodu właśnie małej ilości PC. Trzeba czekać na wyjaśnienie czy 2 było  INWITOWE na szóstce czy FORSING do DOGRANEJ na 5+. W następnych okrążeniach licytacji może będzie szansa na ujawnienie drugiego longera.

Czym grozi nie stosowanie się do limitów pokazuje diagram powyżej:

  • 2 = dwuznaczne : albo INWIT (10-11 PC) na szóstce lub 12+na 5+
  • 3♣ = NIEPRAWIDŁOWE zgłoszenie koloru, wskazuje nadwyżkę 14+PC
  • 3♠ = szlemikowe z fitem, niepowtórzenie kierów wskazuje GF
  • 4♠ = brak zainteresowanie szlemikiem, sprzeczne z wcześniejszą akcją 3♣

Można oczywiście spasować to 4♠ ale szansa na szlemika wygląda obiecująco. Niestety po Blackwoodzie Partner nie potrafił wygrać idącego kontraktu 5♠ próbując przebić trefle figurami atutowymi !!!!.

Nie myślcie że w tym rozdaniu nie znaleźli się wynalazcy próbujący doszlifować Wspólny Język. Oto przykłady:

Ukrycie longera kierowego to kiepski pomysł i akcja typu szachowego, sam gram a Partner nie ma nic do gadania.

Powyżej artysta który nie dość że przyostrzył w drugim kółku to spasował FORSUJĄCE SZLEMIKOWE 3♠. Brawo za bis.

Na koniec pokażę jak powinna wyglądać prawidłowa licytacja i również licytacja po interwencji bo w tym zakresie wiedza nie jest wystarczająca.

Tutaj licytacja bez zarzutu, negatywne powtórzenie koloru otwarcia, złapanie bilansu rozdania i końcówka. Nic dodać nic ująć.

Poniżej diagram pokazujący że po interwencji klubowicze nie wiedzą jak się zachować i podobnie jak bez interwencji repetują końcówkę nie wykorzystując potencjału SYSTEMU.

Po wejściu przeciwnika skok na końcówkę jest DALEJ SŁABY!!!!!. Co zatem ma zrobić odpowiadający z fitem i kartą INWITUJĄCĄ lub FORSUJĄCĄ do dogranej?

  • Kolor przeciwnika czyli  3♦ to INWIT z fitem (po otwarciu kolorem starszym) a nie żadne pytanie o zatrzymanie do BA.
  • 2BA = całkowicie SZTUCZNY forsing do dogranej z fitem, nic nie mówi o zatrzymaniu w kolorze interwencji !!!

Powody takiego ustalenia są takie same jak bez interwencji: NIE BLOKOWAĆ PARTNERA.

I to by było na tyle.

 Pozdrawiam

Jacek - klimaPL

9 marca 2019 r.

Analizy gry i rozdań Jacka Klimczaka (klimaPL)

Jacek Klimczak analizy 33
Witam. Dziś pragnę przedstawić sposoby licytacji na wznowieniu po otwarciu przez przeciwnika kolorem na wysokości jednego. Wielu klubowiczów nie zdaje sobie sprawy że licytacja na wznowieniu ma inne limity niż na otwarciu a w szczególności 1BA ma...
Jacek Klimczak analizy 61
Witam ponownie. Dziś na turnieju Falconiada (od jutra liczonego do klasyfikacji długofalowej PBC) na czacie turniejowym wybuchła dyskusja kiedy należy otwierać 1 ♦ z czwórki. Przy konstruowaniu Karty Konwencyjnej dość dawno temu przeprowadziliśmy...

  

  

         TC

                                                                                                               

                                                                                               

szkolapzbs

cezar

uniwersytet